Zwemonderwijs

Katrien Lemahieu is naast een gepassioneerd aquafitness-lesgever ook ‘gewoon’ een ervaren lesgever voor het leren zwemmen. Vanaf jonge leeftijd stond ze al in het zwembad lessen te verzorgen voor de (toen nog) BGJG (Bond van Grote en Jonge Gezinnen) en starte daar met ervaring opdoen met baby- peuter tot en met de iets ouderen voor het leren zwemmen. Na het afronden van een Bachelor Lichamelijke Opvoeding en Bewegingsrecreatie (in Belgie) volgde ze een opleiding voor ‘Speciaal BewegingsOnderwijs’ met vakken als MRT (Motorisch Remedial Teaching), IB (Intern Begeleider), Gedragspsychologie en Communicatie. Na een aantal jaren in het Speciaal Onderwijs als vakleerkracht en MRT’er, vond ze haar weg toch weer terug naar het zwembad… haar hart ligt vooral bij de kinderen die het anders doen! Haar vele certificaten zoals de verdieping in de hydrotherapie, het bijleren in de psychologie van het jonge kind, het werken met NLP-technieken en het bestuderen van vele diverse leerlijnen (vooral die in Australië, België, Nederland, UK en de USA en Zuid Amerika) zorgt ervoor dat ze een hele brede kijk heeft op het leren ‘zwemmen’ bij het jonge kind. Als internationale spreker staat ze ook bekend voor haar kennis en ervaring in ‘pediatrics’ en dit wil ze dan ook graag delen met anderen! Haar liefde voor kids en water geeft energie. “Voor alles is een oplossing, zie het als een uitdaging en focus vooral niet op de beperking!”

 

De opleidingen zijn gericht op het zeer jonge kind (baby en Peuter Survival) en het ‘bijzondere kind’, waar je je verdiept in de ontwikkeling(sbelemerringen) voor het werken met en in water. Beiden zijn alleen geschikt voor eerder gecertificeerde (of aantoonbaar ervaren) zwemonderwijzers.

De bijscholingen bestaat uit verschillende onderwerpen, met elk kun eigen insteek en is gebundeld tot ‘De vloeibare lesgever’. Het gaat om verdieping met verschillende thema’s, waarbij het doel is de kennis te verbreden en vaardigheden te verbeteren en betere / leukere lessen te kunnen geven, voor zowel de kinderen als de lesgever zelf. Het zijn op zich losstaande bijeenkomsten die apart van elkaar kunnen worden gevolgd, maar in totaliteit een geheel kunnen vormen. Momenteel worden deze alleen als incompany gegeven, vooral ook gericht op interne teams die samen willen gaan voor een nog betere werkomgeving, met zijn allen! Dit is dus ook uitermate aan te raden voor teamsessies, inclusief de coördinatoren.

 

TIP: managers zijn wel welkom, maar eigenlijk liever niet. Vaak zien we dat er vrijer wordt gesproken als dat de ‘baas’ afwezig is… en dan pas kan het positieve effect vele malen groter zijn… alles wat tijdens de opleidingen/bijscholingen naar voren komt aan persoonlijke zaken, wordt binnen de muren gehouden, er wordt verwacht respectvol met elkaar om te gaan en er is geen oordeel in juist of fout. Het gaat namelijk om JOU en niet de ander. Bij de aanwezigheid van management is er vaak de angst dat er zal worden ‘opgeslagen’ en later wordt meegenomen in bv functionerings- en of beoordelingsgesprekken. Dat is niet de opzet… begrijpelijk, toch?

 

Naar boven